Nem titok, hogy a Tesla éves szinten milliárd dolláros nagyságrendű veszteséggel működik, és Elon Musk zseniális reklámfogásai nélkül már rég elsüllyedt volna. És az alapító ismét megmutatta, milyen ügyes bűvész: a világ leglátványosabb showját produkálta, hogy senki ne figyeljen, amikor bejelenti a cég legveszteségesebb negyedévét.
Igen, a Tesla az év utolsó három hónapjában akkora buktával működött, mint korábban még soha. 675,4 millió dollárt égetett el a cég működése, részint nyilván a Model 3 gyártásának beindítása körüli bajoknak köszönhetően. Ez pedig bőven több, mint a kétszerese a korábban megszokott tőkefelélési sebességnek.
Az élő kép tanúsága szerint a Roadster központi kijelzőjén egyébként a Don't Panic, azaz ne ess pánikba szöveg olvasható, ami a pénzügyi jelentés tartalmát ismerve egész új értelmet nyer: szólhat azoknak, akik Tesla papírokban tartják a pénzüket (egyben persze utalás a Galaxis Útikalauz-ra). És ami azt illeti, Musk egyetlen reménye tényleg az, hogy megmarad a bizalom a cég iránt, annak ellenére, hogy egyre nagyobb lyukon dőlnek kifelé a dollármilliók a kaliforniai autógyártóból.
Az igazi kérdés az, hogy Musk meddig lesz képes ilyen hatékonysággal elvonni a közönség figyelmét. Nem lőhet minden negyedévben újabb autókat az űrbe – ha meg is tenné, másodszorra már a kutya se figyelne rá – és nem is jelenthet be még néhány új típusra vonatkozó tervet. Nyereséget, vagy legalább a veszteség csökkenését, ami az igazán jó hír lenne, pedig nem várhatja mástól, csak a Model 3 gyártásának felfutásától, ami a jelenlegi helyzetet ismerve sokkal hosszabb folyamatnak tűnik, mint tervezték.
A helyzet ezen a fronton tényleg nem valami rózsás: az eredeti tervekben szereplő 20 000 Model 3 helyett 2017 utolsó negyedévében összesen 2425 autót sikerült elkészíteni. Az ok néhány olyan szűk gyártási keresztmetszet volt, elsősorban az akkumulátorcsomagok előállításában, amelyet csak lassanként, és csak részben sikerült elhárítani. Mostanra a korábbi ígéretek szerint heti 5000 autónak kellene készülnie, a valóságban azonban csak 2500 készül. A Teslánál azt mondják, talán a második negyedévre sikerül elérni a mostanra kitűzött gyártási célt. További probléma, hogy úgy tűnik, a kapkodás itt-ott látszik is a kész autókon.