A Centoventi-tanulmány a bizonyíték arra, hogy az olasz gyártó újra formába lendült.
A Fiat mindig is a kisautók szakértője volt, a gond csak az, hogy még mindig a több mint 10 éves 500-as adja a kínálatának gerincét, a 8 éves Panda III is kiöregedett már (legutóbb 0 csillagos lett a töréstesztje), az utolsó Punto gyártását pedig tavaly fejezték be 13 év után.
Épp ezért volt jó látni Genfben, hogy a torinói gyártó ismét készül valamire a kisautók szegmensében. A Centoventi-tanulmány – amelynek neve a Fiat 120. születésnapjára utal – természetesen elektromos hajtású, és sokak szerint a Panda 4. generációját tisztelhetjük benne.
De nem ettől zseniális a kisautó, hanem a páratlan variálhatóságtól és személyre szabhatóságától, ugyanis a tervezésénél a „kevesebb több” elvet alkalmazták. Amikor majd gyártásba kerül, a Fiat szerint a piac legolcsóbb villanyautója lesz, de ennek az az ára, hogy csak egyféle színben készül majd, és az alapváltozatban olyan kis akkumulátor lesz, hogy a hatótáv éppen eléri a 100 kilométert.
Viszont felárért akár három további, első ülések alá rejthető akkumulátort is vásárolhatnak majd a tulajdonosok, amivel a hatótáv már elérheti a tekintélyes 500 kilométert.
A hajtásláncról semmit sem árultak el, csak annyit, hogy elektromos. A Fiat szerint a kevesebb mint 5 perc alatt beépíthető plusz akkuk nem rontják a menettulajdonságokat és a karosszéria passzív biztonságát.
Az alapból egyszínű külsőt olykor redőzött felületű, könnyen cserélhető sárvédő- és tetőbetétekkel, lökhárítókkal, kerékburkolatokkal lehet majd egyedivé tenni.
Választani lehet, hogy a tetőnyílásba nyitható ablak, elhúzható vászontető vagy tetőboksz kerüljön, sőt, napelem is választható lesz, amely annyi energiát termel, hogy a légkondi mellett különböző kijelzőket is képes működtetni. A gyári grafikák alapján akár kabrióvá is át lehet alakítani a kocsit.
Minimális méretű a műszerfal, a 10 colos beépített kijelző mellett a sofőr a saját okostelefonját használhatja kiegészítő kijelzőként, de felárért egy másik 10 colos óriáskijelző is rendelhető lesz, amivel már szélesvásznú képernyőt kap a vevő.
Egy másik digitális kijelző a külvilág felé továbbít üzeneteket a szélvédőn át, amely például az autómegosztó szolgáltatásoknál lehet hasznos, de hátrafelé is lesz egy kijelző, amely közösségi médiás üzeneteket vagy fizetett reklámokat jeleníthet meg, kizárólag álló helyzetben.
A Genfben kiállított négyszemélyes Centoventiben kivehető, lehajtható utasülés volt, de a végleges változatba még számos más, környezetbarát anyagból készített üléstípus lesz rendelhető a kanapé stílusútól a gyerekülésen át az asztallá hajtogatható munkaállomásig.
Az utasteret utólag megvásárolható, vagy 3D-nyomtatóval akár otthon is kinyomtatható kiegészítőkkel (pl. pohár- és telefontartók, asztalok, ajtózsebek, dobozok stb.) lehet feldobni. Ezeket a tárgyakat szabadalmaztatott, a legóéhoz hasonló technikával kell rögzíteni. Ötletből tehát nincs hiány, már csak az a kérdés, hogy hány évet kell várnunk a szériaváltozat érkezésére.